Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.

Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto 2022

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-5150-2021
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan perustutkinto
OsaamisalatVarhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
TutkintonimikkeetNuoriso- ja yhteisöohjaaja
Kommunikaation ja viittomakielen ohjaaja
Lastenohjaaja
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7823348/tiedot

Organisaatio

Kuhmon kaupunki

Toimintayksikkö

Tuupalan päiväkoti, Peuranpolku 1, 88900 KUHMO

Yhteyshenkilöt

Niina Kähkönen, Varhaiskasvatuksen johtaja / Tuupalan päiväkodin johtaja, 044 7255 317, niina.kahkonen@kuhmo.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.kuhmo.fi/varhaiskasvatus-ja-koulutus/varhaiskasvatus/paivakotihoito/makikatu/

Oppimisympäristö tunnistettu

12.09.2023

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Katriina Kemppainen, Kouluttaja, Edukai Oy, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti julkaistu

27.09.2023

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Tuupalan päiväkoti sijaitsee Tuupalan puukoulun uusissa tiloissa. 60-paikkainen päiväkoti järjestää esiopetuksen kaikille Kuhmon esiopetusikäisille lapsille. Päiväkodin piha on aidattu. Tuupalan päiväkodissa on kolme ryhmää, Silmut, Versot ja Taimet. Tilat ja välineet on suunniteltu esikoululaisen oppimista tukevaksi. Päiväkodissa on keväällä 2018 käyttöön otetut uudet tilat ja välineet, mm. nykyaikainen digiympäristö.

Tuupalan päiväkoti toimii tiiviissä yhteistyössä Tuupalan alakoulun kanssa. Tuupalan päiväkoti hyödyntää alakoulun toimintaympäristöä monipuolisesti, käyttämällä liikuntasalia, käsityöluokkia, piha-aluetta jne.

Päiväkoti on avoinna ma-pe, tarpeen mukaan välillä klo 6.30-17.30.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät tehtävät.

Käytännön työtehtävät:
Lapsen päivittäinen ohjaaminen, kasvatus- ja opetustyö. Lasten arjen toiminnoissa avustaminen: pukeminen, ruokailu, hygienia-asiat, askartelu, ulkoilu. Vuorovaikutus lapsen kanssa, lapsen kohtaaminen ja hänen mielenkiinnon kohteisiin tutustuminen. Yhteistyö perusopetuksen kanssa. Tiimityöhön sitoutuminen työyhteisön kanssa ja sitä kautta arjen toimintojen muotoutuminen. Tiimissä ideointi ja vuorovaikutus.

Toiminnan erityispiirteitä

Päiväkodissa on vain 6-vuotiaat, esiopetusikäiset lapset.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Tiloissa on käytössä ajantasaiset digiympäristöt ja älytaulut, joita hyödynnetään työssä ja oppimisessa.

Henkilöstöresurssit

Noin 12 hlö.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 3

Referenssit

Muuta

Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportti on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
x Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
- Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
x Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen

Valinnaiset tutkinnon osat

- Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
x Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu

Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
x Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
x Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen
- Osaamisalan pakolliset valinnaiset tutkinnon osat
x Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö
- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien työympäristössä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
x Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu

Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Suomalaisella viittomakielellä toimiminen
x Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
x Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä
x Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppilaan tai opiskelijan oppimisen ohjaaminen

Valinnaiset tutkinnon osat

- Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen ohjaaminen
- Kuurosokeiden ja näkövammaisten asiakkaiden toiminnan ohjaaminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan aikuisen itsenäisen suoriutumisen ohjaaminen
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
x Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa alaa ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x toimia ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa
x huolehtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta
x toimia erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta
x tukea yksilön kasvua ja kehitystä
x toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa
x noudattaa työelämän perustaitoja
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa alaa ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x toimii alaa ohjaavan lainsäädännön, asiakirjojen ja arvopohjan mukaisesti
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta
x noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x noudattaa alan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia sekä pohtii omaa ammatillista kasvuaan

Henkilö toimii ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa.

Henkilö

x kohtaa ammatillisesti ja yhdenvertaisesti asiakkaita sekä työyhteisön jäseniä
x osallistuu erilaisiin työyhteisön vuorovaikutustilanteisiin hyviä käytöstapoja noudattaen
x havaitsee asiakkaan erilaisia tunteita sekä tunnistaa vuorovaikutustilanteissa omat tunteensa
x ottaa huomioon vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden helposti havaittavia eleitä, ilmeitä, kehon kieltä ja äänen painoja
x ilmaisee asioita asiallisesti
x havainnoi vuorovaikutustilanteen ilmapiiriä
x ottaa huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden

Henkilö huolehtii yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.

Henkilö

x osallistuu yksilön hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtimiseen
x toimii ymmärtäen oman työnsä merkityksen asiakkaan hyvinvoinnille
x noudattaa työturvallisuutta koskevia säädöksiä, määräyksiä ja ohjeita
x hallitsee EA1-tasoiset taidot
x toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti

Henkilö toimii erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta.

Henkilö

x toimii huomioiden yksilöiden ja ryhmän moninaisuuden
x tuntee keskeistä suomalaista kulttuuria ja kulttuuriperinnettä sekä pohtii omia arvojaan ja asenteitaan
x toimii eri kulttuurien, uskontojen ja katsomusten ominaispiirteitä ja tapoja kunnioittaen
x kohtaa luontevasti erilaisia ja erilaisista taustoista tulevia yksilöitä
x toimii hyödyntäen tietoa yleisimmistä kasvun ja tuen tarpeista
x toimii erilaisten yksilöiden kanssa huomioiden heidän tarpeitaan yhdessä työyhteisön kanssa

Henkilö tukee yksilön kasvua ja kehitystä.

Henkilö

x tukee työyhteisön jäsenenä yksilön kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä
x tunnistaa toimintaympäristön tavoitteita sekä kasvatus- ja ohjausalan keskeisiä käsitteitä
x tukee asiakkaan kasvua ja kehitystä toteuttamalla toimintaa yhdessä työyhteisön kanssa
x tunnistaa yksilön vahvuuksia ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia
x kartoittaa yksilön toimintaympäristöjä

Henkilö toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa.

Henkilö

x toteuttaa yhdessä työyhteisön kanssa päivittäistä toimintaa huomioiden yksilön tai ryhmän tarpeita
x työskentelee työyhteisön työsuunnitelman tai päiväjärjestyksen mukaan
x käyttää tavanomaisia ohjaustapoja ja välineitä työympäristössään

Henkilö noudattaa työelämän perustaidot

Henkilö

x osaa toimia työyhteisön arvojen ja tavoitteiden mukaan
x toimii työpaikan sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti ja pyytää tarvittaessa opastusta
x tutustuu työpaikan työsuojelumääräyksiin ja -ohjeisiin ja noudattaa niitä
x työskentelee työntekijätaitojen mukaisesti
x pukeutuu työyhteisön käytänteiden mukaan ja huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan
x huolehtii työkyvystään ja työhyvinvoinnistaan
x työskentelee sovituissa työtehtävissä ja tuntee työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän työtehtäviään
x työskentelee kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x osaa käyttää ohjeiden mukaisesti työpaikan digivälineitä sekä tuntee niiden käytön periaatteet
x osallistuu työyhteisön kokoukseen

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x arvioi ammatillisia vuorovaikutustaitojaan
x arvioi omaa työskentelyään ja ottaa vastaan palautetta
x antaa palautetta työyhteisössään pyydettäessä
x tunnistaa omat ammatilliset vahvuutensa

Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x suunnitella ja toteuttaa toimintaa yksilölle ja ryhmälle tai yhteisölle
x ohjaa ryhmää toimimaan yhdessä huomioiden ryhmän kehitysvaiheen
x työskennellä käyttäen ohjauksen menetelmiä
x ohjata kestävään elämäntapaan sekä suunnittella ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman
x huolehtia ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x noudattaa ajantasaista työtään ohjaavaa lainsäädäntöä ja työympäristön toimintaohjeita työryhmän ohjaamana
x toimii ohjattavien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x kohtaa ohjattavat yksilöinä ja ryhmän jäseninä
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x huolehtii ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa toimintaa yksilölle ja ryhmälle tai yhteisölle.

Henkilö

x suunnittelee ja toteuttaa yhdessä työyhteisön kanssa yksilölle ja ryhmälle ohjauskokonaisuuden huomioiden ohjattavien iän, tarpeet ja toiveet
x ottaa huomioon suunnittelussa ja toteutuksessa ohjattavien moninaisuuden
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa ohjattavien tarpeen mukaan yksilö- tai ryhmänohjauksen
x laatii ohjeiden mukaan aikataulutetun ohjaussuunnitelman ja toimii sen mukaan sekä tiedostaa varasuunnitelman merkityksen työssään
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon toimintaympäristön mahdollisuudet
x tiedottaa ohjauskokonaisuudesta työyhteisölle
x työskentelee yhteistyössä työyhteisön kanssa ja ymmärtää työnjaon merkityksen suunnittelussa ja toteutuksessa
x ohjaa yksilöä ja ryhmää hyödyntäen tietoa yksilön ja ryhmän ohjaamisesta
x ratkaisee ongelmatilanteita yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa
x tarvitsee ohjausta työ- ja ohjausprosessin hallinnassa

Henkilö ohjaa ryhmää toimimaan yhdessä huomioiden ryhmän kehitysvaiheen.

Henkilö

x osaa kertoa ryhmän kehitysvaiheet
x tiedostaa ryhmän periaatteiden, sääntöjen tai sopimusten merkityksen ohjatessaan ryhmiä tai yhteisöjä
x osaa yhdessä työyhteisön kanssa ryhmäyttää ohjattavaa ryhmää
x kannustaa ohjattaviaan vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön keskenään
x antaa yhdessä työyhteisön kanssa ohjattavilleen mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin
x kannustaa ja antaa palautetta ohjattavilleen

Henkilö työskentelee käyttäen ohjauksen menetelmiä.

Henkilö

x työskentelee käyttäen yhdessä työyhteisön kanssa luovia ja toiminnallisia ohjauksen menetelmiä
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa yksilö- ja ryhmänohjaukseen sopivat menetelmät ohjattavien valmiudet huomioiden
x sovittaa ohjauksen menetelmät kohderyhmän ikään sopivaksi ohjeiden mukaan
x osaa kertoa työyhteisössään joidenkin käyttämiensä ohjausmenetelmien merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille
x hyödyntää yhdessä työyhteisön kanssa keskeisiä välineitä ja materiaaleja
x ottaa huomioon estetiikkaan ja viihtyvyyteen liittyviä tekijöitä
x ottaa toiminnassaan huomioon ympäristön mahdollisuuksia ja toimijoita
x osallistuu ohjaustyössä käytettävien digitaalisten tiedotus- ja muiden ympäristöjen valintaan ja käyttää niitä ohjeiden mukaan

Henkilö ohjaa kestävään elämäntapaan sekä suunnittelee ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman.

Henkilö

x toimii kestävän kehityksen tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti
x ohjaa omalla toiminnallaan ohjattaviaan kestävään elämäntapaan
x suunnittelee ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman ohjaajana yhdessä työyhteisön kanssa
x toimii tuntien leiri- ja retkitoiminnan tai tapahtuman järjestämisen keskeiset periaatteet
x valitsee toiminnoissa luontoa kunnioittavia, ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja ja työmenetelmiä työryhmän jäsenenä

Henkilö huolehtii ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät.

Henkilö

x huomioi toiminnassaan ohjattavien tavallisimmat ruoka-aineallergiat ja sairaudet
- tietää lääkehoitosuunnitelman merkityksen työssään
- tuntee tavallisimpien sairauksien lääkehoitoa sekä tietää oman tehtävänsä lääkehoidossa
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa huomioon ennalta ehkäisevästi turvallisuuteen liittyvät fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset riskit
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa huomioon turvallisuuden ja turvallisuusmääräykset ohjauksen suunnittelussa, ohjeistuksessa ja toteutuksessa sekä tietää, kenelle ilmoittaa turvallisuuteen liittyvistä riskeistä
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa laitteet, varusteet ja välineet, jotka ovat turvallisuuden kannalta tarkoituksenmukaisia
x tutustuu ohjauskokonaisuuksien turvallisuussuunnitelmaan ja pelastussuunnitelmaan
x ottaa huomioon toiminta- ja työkyvyn ylläpitämisen työssään

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x ylläpitää osaltaan hyvää työilmapiiriä
x ottaa vastaan palautetta ohjattaviltaan ja työtovereiltaan
x tunnistaa työprosessin hallinnassa ja ohjauksessa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
x asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulle ja kehittymiselle

Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x työskennellä ennaltaehkäisevällä työotteella
x käyttää sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä ja tunnistaa niiden tarpeen
x tukea asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä
x käyttää työympäristön kirjaamistapoja
x toimia palveluohjauksen periaatteiden mukaan
x tukea ohjattaviaan vaikeissa elämäntilanteissa
x pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x noudattaa ajantasaista työtään ohjaavaa lainsäädäntöä ja työympäristön toimintaohjeita
x toimii ohjattavien kanssa tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x käsittelee vastuullisesti saamiaan tietoja noudattaen tietosuojaa ja tiedon siirtämiseen liittyviä periaatteita ja salassapitoa
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta
x toimii työympäristön turvallisuusohjeiden mukaisesti

Henkilö työskentelee ennaltaehkäisevällä työotteella.

Henkilö

x työskentelee ohjeiden mukaisesti ennaltaehkäisevässä työssä
x tunnistaa varhaisen tukemisen ja puheeksi ottamisen tarpeen ja toimii työyhteisön käytänteiden mukaisesti
x työskentelee edistäen ohjattavien hyvinvointia
x tiedostaa riippuvuuksien ja mielenterveyden sosiaalisia ja psyykkisiä vaikutuksia ohjattavien hyvinvointiin ja elämänhallintaan
x tunnistaa yksilön sosiaalisen vahvistamisen tarpeen
x osaa kertoa lähiverkoston merkityksestä sosiaalisessa vahvistamisessa

Henkilö käyttää sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä ja tunnistaa niiden tarpeen.

Henkilö

x osallistuu ohjauskokonaisuuden suunnitteluun ja tavoitteiden asettamiseen yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa huomioiden yksilön tarpeet
x työskentelee sosiaalista vahvistamista tarvitsevan yksilön kanssa
x käyttää työyhteisön tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja
x ohjaa ratkaisukeskeisesti ottaen huomioon ohjattavien voimavarat
x edistää omalla työskentelyllään kannustavaa ilmapiiriä
x osallistuu yksilön sosiaalisen vahvistamisen tukemiseen työyhteisön jäsenten kanssa ja käyttää tavallisimpia sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä

Henkilö tukee asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.

Henkilö

x tukee ohjattavia omatoimisuuteen tiedostaen osallisuuden merkityksen syrjäytymisen vastakohtana
x tiedostaa oman roolinsa ohjattavien omaehtoisen toimijuuden mahdollistajana
x hahmottaa ohjattavien olennaiset digitaaliset ympäristöt
x käyttää osallisuutta vahvistavia menetelmiä
x järjestää tilanteita, joissa ryhmän jäsenet kokevat kuuluvansa ryhmään

Henkilö käyttää työympäristön kirjaamistapoja.

Henkilö

x käyttää kirjaamisessa asianmukaista kieltä
x kirjaa havaintojaan yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa työympäristön dokumentointijärjestelmään ja ymmärtää kirjaamisen ja dokumentoinnin merkityksen ja käytänteet

Henkilö työskentelee palveluohjauksen periaatteiden mukaan.

Henkilö

x työskentelee tuntien työympäristön eri ammattiryhmiä ja vastuualueita
x tunnistaa monialaisen yhteistyön mahdollisuudet
x tunnistaa keskeiset palveluverkostot ja digitaaliset neuvonta- ja auttamispalvelut
x osaa kertoa asiakkaalle toimintaympäristön palveluverkostosta

Henkilö tukee ohjattaviaan vaikeissa elämäntilanteissa

Henkilö

x tunnistaa ja osaa kohdata vaikeassa elämäntilanteessa olevan asiakkaan
x tiedostaa työympäristön toimintamallit kriisitilanteissa
x tunnistaa työympäristön kriisitilanteissa työskentelevät eri ammattiryhmät

Henkilö pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan.

Henkilö

x toimii vastuualueensa mukaisesti
x noudattaa työturvallisuutta koskevia säännöksiä, määräyksiä ja ohjeita
x osaa erottaa ammatilliset toimintatavat henkilökohtaisista toimintatavoista
x tiedostaa oman jaksamisen merkityksen työssään
x tunnistaa uhkaavan käyttäytymisen merkkejä

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x hyödyntää työssään ammatillista tietoa
x tiedostaa oman osaamisensa kehittämisen tärkeyden työssään
x ottaa työstään palautetta ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella

Ilmaisun ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x edistää ohjattavien ilmaisullisia taitoja sekä eri taiteenaloihin ja kulttuuriin liittyvää osaamista
x luoda ilmaisun eri muotoja edistävän toimintaympäristön
x suunnitella ja toteuttaa ilmaisun eri muotoja: musiikillista, kuvallista, sanallista ja kehollista ilmaisua
x arvioida ja kehittää omaa toimintaansa sekä ilmaisullista osaamistaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö edistää ohjattavien ilmaisullisia taitoja sekä eri taiteenaloihin ja kulttuuriin liittyvää osaamista.

Henkilö

x tarjoaa kokemuksia musiikillisesta, kuvallisesta, sanallisesta ja kehollisesta ilmaisusta yhteistyössä työyhteisön kanssa
x kehittää ohjattavien ilmaisullisia taitoja jollakin ilmaisun alueella tarjoten heille välineitä tunteiden, havaintojen ja ajattelun näkyväksi tekemiselle
x huomioi toiminnassaan ohjattavien ilmaisullisia vahvuuksia ja kehittämistarpeita
x ohjaa yksilöitä havaitsemaan ilmaisullisia vahvuuksiaan
x arvostaa yksilöllisiä ratkaisuja
x tuntee kulttuuria sekä kartoittaa lähiympäristön ohjattaville suunnattua kulttuuritarjontaa
x osallistuu yhteistyössä työyhteisön kanssa taide- ja kulttuurikasvatuksen toteuttamiseen
x ohjaa havaitsemaan ympärillään olevaa taiteen ja kulttuurin moninaisuutta
x huomioi toiminnassaan ohjattavien halun olla esillä ja esiintyä sekä rohkaisee heitä esiintymään huomioiden ohjattavien yksilöllisiä eroja

Henkilö luo ilmaisun eri muotoja edistävän toimintaympäristön.

Henkilö

x järjestää yhteistyössä työyhteisön jäsenten kanssa tiloja ilmaisuun ja luovuuteen houkuttelevaksi
x huolehtii toimintaympäristön esteettisyydestä yhteistyössä työyhteisön kanssa
x tarjoaa tavallisimpia välineitä ja materiaaleja omaehtoisen ilmaisullisen toiminnan tueksi yhteistyössä työyhteisön kanssa
x huolehtii ohjeiden mukaisesti toimintaympäristön välineistä ja materiaaleista yhdessä ohjattavien kanssa
x kannustaa luovuuteen ja mielikuvituksen käyttöön
x antaa myönteistä palautetta

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa ilmaisun eri muotoja: musiikillista, kuvallista, sanallista ja kehollista ilmaisua.

Henkilö

x hallitsee joitakin ilmaisun eri muotoja ja osaa ohjata niitä suunnitellusti sekä spontaanisti arjen tilanteissa toimintaympäristöä ohjaavien asiakirjojen tai toimintaperiaatteiden mukaisesti
x suunnittelee ja valmistelee yhteistyössä työyhteisön kanssa ilmaisun eri muotojen ohjaamista
x toteuttaa yhdessä työyhteisön kanssa ilmaisun eri muotoja ohjaamista joillakin ilmaisun alueilla
x ohjaa aistien käytössä sekä tarjoaa ohjattaville mahdollisuuksia kokeilla, tutkia ja harjoitella tekemisen eri vaiheita
x käyttää joitakin ilmaisun eri muotoihin liittyviä menetelmiä, välineitä ja materiaaleja sekä opastaa niiden käytössä
x hyödyntää mediaa ohjeiden mukaisesti taide- ja kulttuurikasvatuksessa
x työskentelee taloudellisesti ja ekologisen kestävän elämäntavan mukaisesti

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa sekä ilmaisullista osaamistaan.

Henkilö

x arvioi omaa toimintaansa
x tunnistaa ilmaisullisia vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x hyödyntää toiminnassaan joitakin ilmaisullisia vahvuuksiaan
x kehittää ilmaisullista osaamistaan jollakin ilmaisun eri muotojen alueella
x kehittää toimintaansa ohjeiden mukaisesti
x esiintyy tilanteeseen sopivalla tavalla

Liikkumisen ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x toimia liikuntaa ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti
x edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja
x luoda liikkumista edistävän toimintaympäristön
x suunnitella ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista
x huomioida ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen ja osallisuuden
x arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö toimii liikuntaa ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti.

Henkilö

x tuntee työympäristönsä keskeiset liikuntaa ohjaavat suositukset ja asiakirjat
x toteuttaa työssään liikuntaa ja liikkumista huomioiden suositusten ja asiakirjojen keskeisiä periaatteita sekä liikuntakasvatuksen tavoitteita
x noudattaa työympäristön turvallisuusohjetta ja huolehtii asiakkaiden turvallisuudesta

Henkilö edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja.

Henkilö

x tarjoaa myönteisiä kokemuksia liikkumisesta
x kannustaa liikunnalliseen elämäntapaan
x kannustaa omaehtoiseen liikkumiseen
x opastaa turvalliseen liikkumiseen
x osaa kertoa työyhteisössään liikunnan merkityksestä yksilön kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja hyvinvoinnille
x kertoo kohderyhmälle ohjeiden mukaisesti liikunnan terveysvaikutuksista
x ohjaa liikuntaa hyödyntäen ohjeiden mukaisesti perustietoa liikuntataidoista ja liikunnallisista perustaidoista
x tuntee keskeisiä lähiympäristön liikuntapalveluita

Henkilö luo liikkumista edistävän ympäristön.

Henkilö

x tarjoaa tavallisimpia välineitä omaehtoisen liikkumisen tueksi
x järjestää yhteistyössä työyhteisön kanssa tiloja liikuntaan houkuttelevaksi
x toimii liikuntaan innostavana mallina
x kannustaa liikkumaan ja antaa myönteistä palautetta
x selvittää työyhteisön liikuntaa edistävät ja liikuntaa rajoittavat tekijät

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista.

Henkilö

x osallistuu liikunnan ja liikkumisen suunnitteluun ja valmisteluun työyhteisön periaatteiden mukaisesti
x toteuttaa liikuntaa ja liikkumista yhteistyössä työyhteisön kanssa
x käyttää keskeisiä liikunnan ja liikkumisen ohjaamiseen soveltuvia ohjausmenetelmiä
x käyttää keskeisiä liikuntavälineitä

Henkilö huomioi ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen sekä osallisuuden.

Henkilö

x huomioi toiminnassaan ohjeiden mukaisesti ohjattavien kehityksen ja tuen tarpeita
x varmistaa ohjattavien mahdollisuuden osallistua toimintaan tarjoamalla joitakin vaihtoehtoisia toimintamuotoja
x kuulee ohjattavien toiveita ja huomioi niitä toiminnassaan

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x arvioi omaa toimintaansa
x tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x ohjaa liikuntaa hyödyntäen liikunnallisia vahvuuksiaan

Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x suunnitella ja toteuttaa luonto- ja elämystoimintaa
x järjestää luonto- ja elämystoimintaa huomioiden turvallisuusasiat
x ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan merkityksen ja mahdollisuudet yksilön kasvun ja yhteisöllisyyden tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä
x suunnitella ja järjestää retken tai leirin sekä ohjata luonnossa liikkumista
x suunnitella ja toteuttaa seikkailukasvatusta osana luonto- ja elämystoimintaa
x ohjata luonto- ja elämystoimintaa eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti
x arvioida ja kehittää luonto- ja elämystoiminnan taitojaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa luonto- ja elämystoimintaa.

Henkilö

x suunnittelee ja ohjaa luonto- ja elämystoimintaa työryhmän jäsenenä kohderyhmän tarpeet ja kiinnostuksen kohteet huomioon ottaen
x ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan periaatteita
x sovittaa ohjauksen menetelmät, välineet ja tehtävät kohderyhmän ikään ja toimintaympäristöön sopiviksi ohjeiden mukaan
x hyödyntää ympäristön eri elementtejä ja vuodenajan erityispiirteitä sekä ottaa huomioon sääolosuhteet
x tuntee luonto- ja elämystoiminnan toimijoita

Henkilö järjestää luonto- ja elämystoimintaa huomioiden turvallisuusasiat.

Henkilö

x noudattaa toiminnassaan alan turvallisuusohjeita ohjeiden mukaan
x laatii turvallisuussuunnitelman ja noudattaa sitä ohjeiden mukaan
x kartoittaa työn suunnittelussa toiminnan ongelmatilanteita, riskejä ja mahdollisia onnettomuus-, vaara- ja uhkatilanteita sekä noudattaa annettuja ohjeita eikä aiheuta toiminnallaan kohderyhmälle vaaraa ohjeiden mukaan
x omaa luonto- ja elämystoiminnassa tarvittavat ensiaputaidot.

Henkilö ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan merkityksen ja mahdollisuudet yksilön kasvun ja yhteisöllisyyden tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Henkilö

x suunnittelee ja toteuttaa luonto- ja elämystoimintaa, jossa kohtaaminen ja vuorovaikutus mahdollistuvat
x huomioi luonnon merkityksen hyvinvoinnin ja voimavarojen edistäjänä
x kannustaa kohderyhmää toimimaan vapaa-aikana luonto- ja elämystoiminnassa työryhmän jäsenenä

Henkilö suunnittelee ja järjestää retken tai leirin sekä ohjaa luonnossa liikkumista.

Henkilö

x osallistuu retken tai leirin ja luonnossa liikkumisen suunnitteluun ja järjestämiseen annettujen ohjeiden mukaan työyhteisön tai työryhmän jäsenenä
x valitsee tavallisimpia välineitä, tarvikkeita ja varusteita ja opastaa kohderyhmää niiden käytössä ohjeiden mukaan
x käyttää tavallisimpia retki- ja luonnossa liikkumisen taitoja ja osallistuu retkiruoan valmistukseen
x osaa käyttää suunnistus- tai paikantamisvälinettä
x seuraa asiakkaiden toimintakykyä ja tuo esille tekemiään havaintoja
x ottaa huomioon toimintaympäristön erityisvaatimuksia
x tunnistaa ympäristönsä tavallisimpia kasvi- ja eläinlajeja
x toimii jokamiehenoikeuksia kunnioittaen ja ohjaa kohderyhmää toimimaan niiden mukaan työryhmän jäsenenä

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa seikkailukasvatusta osana luonto- ja elämystoimintaa.

Henkilö

x suunnittelee ja ohjaa seikkailukasvatusta ohjeiden mukaan työryhmän jäsenenä osana luonto- ja elämystoimintaa
x käyttää tavallisimpia toimintaan tarkoitettuja ja soveltuvia välineitä ja menetelmiä

Henkilö ohjaa luonto- ja elämystoimintaa eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti.

Henkilö

x ei vahingoita toiminnallaan luontoa
x toimii luonnonsuojelusäädösten mukaisesti
x huomioi luonto- ja elämystoiminnan ympäristövaikutuksia
x suhtautuu myönteisesti kestävän kehityksen periaatteiden mukaiseen toimintaan ja tunnistaa kestävän kehityksen periaatteita luonto- ja elämystoiminnan toimintaympäristössä
x ottaa huomioon välineiden ja varusteiden valinnassa niiden kestävyyttä, kierrätettävyyttä ja ympäristöystävällisyyttä työryhmän jäsenenä

Henkilö arvioi ja kehittää luonto- ja elämystoiminnan taitojaan.

Henkilö

x arvioi omaa toimintaansa
x tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x ohjaa luonto- ja elämystoimintaa hyödyntäen omia vahvuuksiaan

Tukea tarvitsevien ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet
x suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille
x käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä
x käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia
x osallistua monialaiseen yhteistyöhön
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x työskentelee ajantasaisen lainsäädännön, ohjaavien asiakirjojen ja arvopohjan mukaan
x toimii tukea tarvitsevien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x työskentelee noudattaen alan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta

Henkilö ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet.

Henkilö

x kohtaa kunnioittavasti ja arvostavasti tukea tarvitsevan asiakkaan
x huomioi tukea tarvitsevan asiakkaan vahvuuksia ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia
x havaitsee ryhmässä ilmeneviä tavallisimpia tuen tarpeita ja osaa kertoa havainnoistaan työyhteisössään
x ottaa toiminnassaan huomioon työryhmän jäsenenä asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet
x ottaa yhdessä sovitulla tavalla toiminnassaan huomioon varhaisen tukemisen ja puheeksi ottamisen merkityksen

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille.

Henkilö

x suunnittelee ja toteuttaa toimintaa työyhteisön jäsenten kanssa ottaen huomioon tukea tarvitsevat asiakkaat ja heidän yksilölliset tarpeensa
x työskentelee työympäristön ohjeiden mukaisesti hyödyntäen yksilöohjausta, pienryhmätoimintaa tai ryhmätyöskentelyä
x mahdollistaa kaikkien tasavertaisen osallistumisen toimintaan ja tiedostaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen esteettömyyden sekä saavutettavuuden merkityksen työssään
x edistää yhteisöllisyyttä ohjatessaan tukea tarvitsevia asiakkaita ja hyödyntää tietoa yhteisöllisyyden vaikutuksesta tukea tarvitseville
x toimii noudattaen työyhteisön struktuuria ymmärtäen sen merkityksen tukea tarvitsevalle
x havainnoi turvallisuuteen liittyviä asioita työympäristössään kertoen niistä työyhteisölle

Henkilö käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä.

Henkilö

x käyttää työyhteisön käytäntöjen tai yksilöllisesti asiantuntijoiden kanssa sovittuja tavallisimpia välineitä ja menetelmiä toimiessaan tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa
x ohjaa tukea tarvitsevaa käyttämään eri aisteja
x tuntee tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa käytettäviä tavallisimpia apuvälineitä

Henkilö käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia.

Henkilö

x tukee asiakkaan kommunikointia ja vuorovaikutusta arjen tilanteissa
x käyttää työyhteisön käytänteiden mukaisesti kuvia, piirtämistä, kirjoitusta tai tukiviittomia kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa

Henkilö osallistuu monialaiseen yhteistyöhön.

Henkilö

x työskentelee yhteistyössä työyhteisön kanssa tuntien eri ammattiryhmien tehtäviä ja vastuualueita
x toimii monialaisen työryhmän tai verkoston jäsenenä sekä noudattaa työyhteisön tapoja ja käytänteitä
x tuntee tavallisimpia tukipalveluita ja osaa ohjata asiakasta palveluiden käytössä työyhteisön käytänteiden mukaan

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x ylläpitää osaamistaan tukea tarvitsevien ohjauksessa
x ottaa vastaan palautetta ja arvioi toimintaansa
x tunnistaa omia vahvuuksiaan
x arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kasvuaan tukea tarvitsevien ohjaamisessa

Ilmastovastuullinen toiminta

Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen

Henkilö

x ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeen
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.

Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen

Henkilö

x selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi

Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen

Henkilö

x viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista työyhteisössään
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen

Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x työskennellä varhaiskasvatusta ohjaavien säädösten, määräysten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan
x suunnitella työtään ja tehdä monialaista yhteistyötä
x toteuttaa pedagogista toimintaa ja edistää osallisuutta varhaiskasvatuksessa
x toimia vuorovaikutuksessa lapsen ja huoltajan kanssa
x edistää lapsen terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia
x käyttää varhaiskasvatuksen työtapoja, -välineitä ja materiaaleja
x kehittää lapsen tunnetaitoja ja yhdessä toimimista
x edistää lapsen kielen kehitystä sekä ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitoja
x edistää lapsen leikkiä ja liikkumista
x edistää lapsen kulttuurista, katsomuksellista ja eettistä ajattelua
x ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan
x arvioida ja kehittää omaa työtään.
Osaamisen arviointi

Henkilö työskentelee varhaiskasvatusta ohjaavien säädösten, määräysten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan

Henkilö

x noudattaa varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita
x noudattaa työyksikön arvoja ja toimintaperiaatteita
x toimii lasta arvostaen
x toimii yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x kohtaa lapset yksilöllisesti ja ottaa huomioon lapsen mielipiteitä
x noudattaa tietosuojaa ja salassapitoa
x toimii lapsen edun huomioiden ja noudattaa lastensuojelulain ilmoitusvelvollisuutta
x toimii kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti

Henkilö suunnittelee työtään ja tekee monialaista yhteistyötä.

Henkilö

x toimii oman ammattinsa työnkuvan, työyksikön työtehtävien ja vastuualueiden mukaan
x tekee monialaista yhteistyötä työryhmässä
x suunnittelee työtehtävänsä yhteistyössä työryhmän kanssa

Henkilö toteuttaa pedagogista toimintaa ja edistää osallisuutta varhaiskasvatuksessa.

Henkilö

x havainnoi lasta ja lapsiryhmää hyödyntäen tietoa lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta sekä yksilöllisistä tuen tarpeista
x toimii lapsen varhaiskasvatussuunnitelman ja varhaiskasvatusta ohjaavien suositusten mukaisesti
x huomioi lasten aloitteita päivittäisessä toiminnassa ja toiminnan suunnittelussa
x suunnittelee ja toteuttaa lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista edistävää toimintaa
x huolehtii kasvua, kehitystä ja oppimista tukevasta toimintaympäristöstä yhdessä lasten ja työryhmän kanssa

Henkilö toimii vuorovaikutuksessa lapsen ja huoltajan kanssa.

Henkilö

x kohtaa arvostavasti lapsen ja huoltajan sekä toimii yhteistyössä heidän kanssaan
x toimii vuorovaikutustilanteissa ammatillisesti
x on läsnä ja lasten saatavilla
x välittää myönteistä vuorovaikutusmallia
x tunnistaa lapsen eleitä ja olemusta sekä mukauttaa ilmaisuaan niiden mukaisesti
x käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja ja selkokieltä toistuvissa päivittäisissä tilanteissa
x toimii perheiden kanssa vastuullisesti ja tasavertaisesti huomioiden tietoturvan ja salassapidon
x käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutuksen tukena sekä noudattaa työpaikan ohjeita viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä

Henkilö edistää lapsen terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia.

Henkilö

x huolehtii lapsen perustarpeista ja henkilökohtaisesta hygieniasta
x tukee ja ohjaa arjen taidoissa ja itsestä huolehtimisessa
x huolehtii mahdollisuudesta lepoon ja auttaa lasta rauhoittumaan
x huolehtii yhteistyössä työryhmän kanssa päivän rakenteesta sekä ylläpitää osaltaan kiireetöntä ilmapiiriä
x huolehtii lapsen turvallisuudesta sekä ohjaa lasta tunnistamaan joitakin fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
x tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa huomioiden ravitsemussuositukset, erityisruokavaliot, uskonnolliset ja eettiset ruokavaliot sekä suun terveyden
x ohjaa ruokailutavoissa ja ruokakulttuureihin tutustumisessa
x tunnistaa lapsen varhaisen tuen tarpeita ja toimii työyksikön ohjeiden mukaan
x tuntee yleisimmät lastentaudit ja infektiosairaudet, tunnistaa niiden oireet ja ehkäisee infektioiden leviämistä
- tuntee varhaiskasvatuksen lääkehoitosuunnitelman ja toimii sen mukaisesti

Henkilö käyttää varhaiskasvatuksen työtapoja, -välineitä ja materiaaleja.

Henkilö

x käyttää varhaiskasvatuksen työtapoja, leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen sekä taiteellinen kokeminen ja ilmaisu, toimiessaan lapsen kanssa
x ohjaa lapsia kokeilemaan ja käyttämään varhaiskasvatuksen työtapoja erikokoisissa ryhmissä sekä itsenäisesti
x valitsee lapselle soveltuvan työtavan, -välineet ja materiaalit huomioiden lapsen tai lapsiryhmän iän ja kiinnostuksen kohteet, vahvuudet ja tuen tarpeet
x ohjaa lasta ja lapsiryhmää hyödyntäen tietoa yksilön ja ryhmän ohjaamisesta, ohjausmenetelmistä ja pienryhmätoiminnan mahdollisuuksista
x edistää osallisuutta ohjatessaan lasta ja lapsiryhmää ja hyödyntää tietoa osallisuuden edistämisestä
x kertoo yleisimmistä vaihtoehtopedagogiikoista
x ohjaa lasta ja lapsiryhmää teknologian käytössä ja hyödyntää teknologiaa ohjauksessa
x ohjaa sukupuolisensitiivisesti lasta kehittämään taitojaan ja tekemään valintoja

Henkilö edistää lapsen tunnetaitoja ja yhdessä toimimista.

Henkilö

x ohjaa lasta tunne- ja itsesäätelytaitojen kehittymisessä
x tunnistaa lapsen vahvuuksia ja tukee lapsen myönteisen minäkuvan ja itsetunnon vahvistumista
x ohjaa lapsia toimimaan hyvien tapojen mukaisesti sekä selvittää ristiriitatilanteita
x tukee lapsen vertaissuhteiden syntymistä ja ryhmässä toimimista
x tunnistaa ja ehkäisee kiusaamista sekä puuttuu siihen työyksikön ohjeiden mukaan

Henkilö edistää lapsen kielen kehitystä sekä ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitoja.

Henkilö

x tuntee lapsen kielen kehityksen vaiheet, tunnistaa kielen kehitykseen liittyviä vaikeuksia ja tarjoaa mahdollisuuksia kielelliseen ilmaisuun
x tukee lapsen kielellistä kehitystä hyödyntämällä arkipäivän tilanteita sekä huomioi lapsen kielitaustan
x hyödyntää oppimisympäristön mahdollisuuksia tukiessaan lapsen kielen kehitystä
x huomioi toiminnassaan lapsen luontaisen tavan tutkia ja ihmetellä ympäristöään ja kannustaa lasta havaintojen tekemiseen ja ihmettelyyn
x tukee lapsen matemaattisen ajattelun ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä hyödyntämällä arkipäivän tilanteita

Henkilö edistää lapsen leikkiä ja liikkumista.

Henkilö

x antaa omaehtoiselle leikille tilaa ja mahdollisuuksia
x ohjaa leikkiä huomioiden lapsen aloitteet ja kiinnostuksen kohteet
x huolehtii, että jokaisella lapsella on mahdollisuus osallistua leikkiin
x tukee leikin kehittymistä hyödyntäen tietoa lapsen tuen tarpeista
x huolehtii lapsen mahdollisuuksista päivittäiseen omaehtoiseen liikkumiseen sisällä ja ulkona varhaiskasvatuksen liikuntaa ohjaavien suositusten mukaisesti
x ohjaa lasta ja lapsiryhmää liikkumisessa hyödyntäen erilaisia liikunnan menetelmiä, välineitä ja ympäristöjä

Henkilö edistää lapsen kulttuurista, katsomuksellista ja eettistä ajattelua.

Henkilö

x ylläpitää osaltaan hyväksyvää, turvallista ja moninaisuutta kunnioittavaa toimintaympäristöä
x hyödyntää toiminnassaan tietoa eri kulttuureista ja katsomuksista
x ohjaa lasta tutustumaan yleiseen kulttuuriperintöön sekä muihin lapsiryhmässä läsnä oleviin kulttuureihin ja katsomuksiin
x pohtii lasten kanssa heitä askarruttavia eettisiä kysymyksiä
x kunnioittaa perheiden monimuotoisuutta

Henkilö ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan.

Henkilö

x noudattaa työturvallisuusohjeita
x toimii haastavissa asiakastilanteissa ammatillisesti
x toimii työyksikön ohjeiden mukaan mahdollisissa väkivalta- ja uhkatilanteissa huolehtien omasta sekä asiakasturvallisuudesta
x ehkäisee lasten tapaturmia ja antaa ensiavun
x toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti
x työskentelee ergonomian periaatteiden mukaisesti ehkäisten työn aiheuttamia tapaturmia ja vammoja
x tunnistaa ja toimii huomioiden työn keskeisiä kuormitus- ja riskitekijöitä ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella
x ylläpitää osaltaan hyvää työilmapiiriä

Henkilö arvioi ja kehittää omaa työtään.

Henkilö

x arvioi ammatillista kehittymistään ja asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulle
x tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisalueitaan sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella
x ylläpitää ammatin edellyttämiä tietoja ja taitoja

Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x työskennellä varhaiskasvatusta ohjaavien valtakunnallisen ja paikallisen suunnitelman sekä arvoperustan ja toimintakulttuurin periaatteiden mukaisesti
x huomioida toimintaa toteuttaessaan lasten mielenkiinnon kohteita ja tarpeita sekä käyttää työnkuvansa mukaisesti pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmää
x suunnitella, toteuttaa ja arvioida työnkuvansa mukaisesti pedagogista toimintaa huomioimalla laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet
x ohjata ja tukea leikkiä ymmärtäen sen merkityksen lapselle ja pedagogiselle toiminnalle
x luoda yhdessä työyhteisön kanssa oppimista, kehitystä ja vuorovaikutusta edistävää oppimisympäristöä
x tukea lapsen kielellisiä taitoja, itseilmaisua sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja
x arvioida ja kehittää omaa toimintaansa osana työyhteisöä.
Osaamisen arviointi

Henkilö työskentelee varhaiskasvatusta ohjaavien valtakunnallisen, paikallisen ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelman sekä niiden arvoperustan ja toimintakulttuurin periaatteiden mukaisesti.

Henkilö

x toimii ymmärtäen varhaiskasvatussuunnitelmien kolmitasoisuuden ja niiden merkityksen toiminnalleen
x toimii paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti ja hahmottaa muiden paikallisella tasolla tehtävien suunnitelmien yhteyden siihen
x huomioi toiminnassaan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja sopimuksia henkilöstön toiminnalle
x toimii varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvoperustan suuntaisesti
x osallistuu ammatilliseen keskusteluun työyhteisössään
x ottaa huomioon toimintakulttuuria edistäviä periaatteita toiminnassaan

Henkilö huomioi toimintaa toteuttaessaan lasten mielenkiinnon kohteita ja tarpeita sekä käyttää työnkuvansa mukaisesti pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmää.

Henkilö

x rohkaisee lasta ilmaisemaan ajatuksiaan, toiveitaan ja tunteitaan
x arvostaa lasten näkemyksiä, mielipiteitä ja toiveita sekä vastaa lasten aloitteisiin
x ohjaa lasta havaitsemaan kehittymistään, oppimistaan sekä iloitsemaan oppimisestaan
x havainnoi lasten tietoja, taitoja, kiinnostuksen kohteita, tarpeita ja lapsiryhmän toimintaa sekä dokumentoi niitä yhdessä lasten kanssa
x tutkii dokumentteja yhdessä lapsen tai lasten kanssa

Henkilö suunnittelee, toteuttaa ja arvioi työnkuvansa mukaisesti pedagogista toimintaa huomioimalla laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.

Henkilö

x hyödyntää pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmää toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa yhdessä työyhteisön kanssa
x huomioi pedagogisessa toiminnassaan laaja-alaisen osaamisen tavoitteita ja osa-alueita ymmärtäen niiden merkityksen lapsen kasvulle, oppimiselle ja kehitykselle
x suunnittelee ja toteuttaa toimintaa tarjoten lapsille mahdollisuuksia lapsilähtöiseen ja eri oppimisen alueita yhdistävään toimintaan
x huomioi toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa lasten mielenkiinnon kohteita ja tarpeita sekä eri tilanteiden pedagogisia mahdollisuuksia
x osallistuu työyhteisön kanssa pedagogisen toiminnan arviointiin lasten oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin näkökulmista

Henkilö ohjaa ja tukee leikkiä ymmärtäen sen merkityksen lapselle ja pedagogiselle toiminnalle.

Henkilö

x hyödyntää leikkiä toiminnassaan ymmärtäen leikin merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle ja oppimiselle
x havainnoi leikkiä ja tunnistaa sekä fyysisen että psyykkisen aktiivisen läsnäolon mahdollisuuksia ja merkitystä leikille
x tukee, kannattelee ja rikastaa leikkiä yksittäisissä tilanteissa
x ohjaa yksittäisissä tilanteissa lasten leikkitaitojen kehittymistä ymmärtäen niiden merkityksen vuorovaikutukselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille
x huomioi lasten leikin edellytyksenä olevan ympäristön, ajankäytön ja välineet
x huomioi omassa toiminnassaan leikkiä edistävän toimintakulttuurin työyhteisön toimintatapojen mukaisesti

Henkilö luo yhdessä työyhteisön kanssa oppimista, kehitystä ja vuorovaikutusta edistävää oppimisympäristöä.

Henkilö

x osallistuu oppimisympäristöjen suunnitteluun ymmärtäen niiden merkityksen lapsen oppimiselle, kehitykselle ja vuorovaikutukselle
x järjestää työyhteisön kanssa leikkiin, fyysiseen aktiivisuuteen, tutkimiseen ja taiteelliseen ilmaisuun ohjaavia oppimisympäristöjä
x huolehtii oppimisympäristön viihtyisyydestä ja innostavuudesta
x tarjoaa tavallisimpia välineitä, materiaaleja ja ympäristöjä lasten omaehtoisen toiminnan tueksi huomioiden lasten aloitteita ja kiinnostuksen kohteita
x huolehtii tarjoamiensa välineiden, materiaalien ja ympäristöjen asianmukaisuudesta ja turvallisuudesta
x kannustaa lasta luovuuteen, oivaltamiseen ja mielikuvituksen käyttöön sekä hyväksyy lasten näkemyksiä, ratkaisuja ja tunteita
x innostaa lapsia tutkimaan ympäröivää maailmaa kaikilla aisteillaan ja koko kehollaan
x antaa aikaa lapsen yksilöllisille sekä lasten yhteisille toiminnoille
x antaa myönteistä palautetta
x luo käyttäytymisellään turvallista ilmapiiriä

Henkilö tukee lapsen kielellisiä taitoja, itseilmaisua sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja.

Henkilö

x keskustelee lasten kanssa sekä kannustaa lapsia vuorovaikutukseen toisten lasten ja henkilökunnan kanssa
x kuuntelee lasta ja vastaa hänelle
x käyttää hyvää ja selkeää kieltä toimiessaan lasten kanssa
x käyttää lastenkirjallisuutta, kerrontaa, loruja ja laululeikkejä arjen tilanteissa
x nimeää asioita, selittää ja perustelee
x kannustaa lapsia toimimaan yhdessä
x edistää lapsen monilukutaitoa tarjoamalla lapselle kokemuksia erilaisista viesteistä ja teksteistä

Henkilö arvioi ja kehittää omaa toimintaansa osana työyhteisöä.

Henkilö

x arvioi omaa toimintaansa ja pyytää palautetta toiminnastaan
x tunnistaa kasvattajuuteensa liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x arvioi yhteistyö- ja työyhteisötaitojaan tunnistaen niihin liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan

Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x toimia yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
x huomioida toiminnassaan perheiden arvoja, kulttuureja ja katsomuksia
x tukea vanhemmuutta sekä edistää perheen hyvinvointia ja osallisuutta
x suunnitella ja toteuttaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä, kuten perhetapahtuman tai juhlan
x toimia moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyössä sekä ohjata perheitä palveluiden käytössä
x arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x noudattaa keskeistä perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä keskeisiä asiakirjoja työympäristössään
x kohtaa perheitä yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta, tietosuojaa ja tiedon siirtämiseen liittyviä periaatteita sekä lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x toimii työympäristön turvallisuusohjeiden mukaisesti

Henkilö toimii yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa.

Henkilö

x keskustelee myönteisesti huoltajan kanssa lapsen päivittäisistä tapahtumista ja kokemuksista
x toimii yhteistyössä huoltajan kanssa käyttäen työympäristön ohjeiden mukaisesti keskeisiä yhteistyön menetelmiä ja välineitä
x havaitsee lapsen ja perheen elämäntilanteita sekä erilaisia tarpeita ja kertoo havainnoistaan työyhteisössään
x käyttää yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä jotakin viestintäteknologista tai sosiaalisen median muotoa sekä ymmärtää niiden mahdollisuudet ja haasteet työssään

Henkilö huomioi toiminnassaan perheiden arvoja, kulttuureja ja katsomuksia.

Henkilö

x pohtii omia arvojaan ja suhtautuu kunnioittavasti monimuotoisiin perheisiin
x kohtaa perheiden erilaisia arvoja, kulttuureja, katsomuksia ja kasvatusnäkemyksiä ammatillisesti
x kunnioittaa sukupuolista ja seksuaalista moninaisuutta toiminnassaan
x huomioi toiminnassaan yhdenvertaisesti lasten ja perheiden arvoja, kulttuureja ja katsomuksia
x tutustuttaa lapsia ja perheitä suomalaisen kulttuuriperintöön yhdessä työyhteisön kanssa

Henkilö tukee vanhemmuutta sekä edistää perheen hyvinvointia ja osallisuutta.

Henkilö

x kohtaa perheitä myönteisesti ja kannustavasti
x kunnioittaa vanhempia ja huoltajia lapsen ensisijaisina kasvattajina ja huomioi heidän aloitteitaan ja toiveitaan
x tunnistaa lapsen ja perheen tavallisimpia ongelmatilanteita ja huomioi niitä työympäristön ohjeiden mukaisesti toiminnassaan
x ymmärtää kodin kasvuympäristön merkityksen lapsen ja perheen hyvinvoinnille
x toimii työyhteisön huolen puheeksi ottamisen ja varhaisen tuen käytäntöjen mukaisesti
x tuntee lastensuojeluun liittyviä käytänteitä työtehtävänsä näkökulmasta
x edistää toiminnallaan lapsen ja perheen osallisuutta ja hyvinvointia yhdessä työyhteisön kanssa

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä, kuten perhetapahtuman tai juhlan.

Henkilö

x osallistuu työyhteisössä perheiden kanssa tehtävän yhteistyön suunnitteluun ja valmisteluun
x toteuttaa toimintaa perheille yhteistyössä työyhteisön kanssa
x käyttää keskeisiä materiaaleja, välineitä ja menetelmiä toiminnassaan

Henkilö toimii moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyössä sekä ohjaa perheitä palveluiden käytössä.

Henkilö

x osallistuu työyhteisössä moniammatilliseen yhteistyöhön ja tuntee verkostoyhteistyön periaatteita työssään
x osaa kertoa keskeisistä perheille suunnatuista palveluista sekä perheen auttamis- ja tukijärjestelmistä
x tuntee työympäristönsä palveluihin ohjaamisen käytänteitä

Henkilö arvioi ja kehittää omaa toimintaansa.

Henkilö

x arvioi omaa toimintaansa
x tunnistaa monialaiseen yhteistyöhön ja perheiden kanssa toimimiseen liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x toimii yhteistyössä työtehtävänsä ja vastuualueensa mukaisesti hyödyntäen tarvittaessa työyhteisön tukea
x erottaa työn ja vapaa-ajan toisistaan

Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x tukea ja edistää vuorovaikutusta työssään esteettömän viestinnän periaatteiden mukaisesti
x havainnoida ja käyttää olemuskieltä ja eleilmaisua vuorovaikutustilanteissa
x käyttää tukiviittomia vuorovaikutustilanteissa ja tukea asiakasta niiden käytössä
- käyttää viitottua puhetta vuorovaikutustilanteissa ja tukea asiakasta sen käytössä
x käyttää asiakkaan tarpeiden mukaisesti esineitä, merkkejä ja kuvia vuorovaikutustilanteissa ja tukea häntä niiden käytössä
x käyttää piirtämistä vuorovaikutustilanteissa puhutun viestimisen tukena
- käyttää kirjoittamista ja sormittamista vuorovaikutustilanteissa
x käyttää selkokieltä puheessa ja vuorovaikutuksessa sekä kirjoitettua selkokieltä
x käyttää asiakkaan käyttämiä kommunikoinnin apuvälineitä, laitteita ja kommunikointisovelluksia hänen kommunikaationsa ja vuorovaikutuksensa tukemisessa
x käyttää kommunikoinnin materiaaleja asiakkaan kommunikaation ja vuorovaikutuksen tukemisessa
x välittää työtehtäviinsä liittyen pienimuotoisia viestejä asiakkaan ja jonkun toisen henkilön välillä arkipäivän tilanteissa
x toimia kommunikoinnin kuntoutuksen säädösten ja periaatteiden mukaisesti
x ottaa vuorovaikutustilanteissa huomioon yksilöllisesti eri asiakasryhmien kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja muotoja
x käyttää tietoa kielen ja puheen kehityksen tyypillisistä ja poikkeavista piirteistä vuorovaikutustilanteissa, ohjaamisessa, kielen kehityksen tukemisessa ja edistämisessä
x kehittää ja ylläpitää omaa ammattitaitoaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö tukee ja edistää vuorovaikutusta työssään esteettömän viestinnän periaatteiden mukaisesti.

Henkilö

x kommunikoi ja on vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa tämän kommunikointikeinolla pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x tukee omalla toiminnallaan asiakkaan kieli- ja kommunikointitaitojen kehittymistä, mutta tarvitsee vielä työryhmältä tukea
x ilmaisee itseään ymmärrettävästi
x toimii vuorovaikutteisesti ja asiakkaan yhdenvertaisuutta edistäen
x käyttää tulkkia ja toimii oikein tulkkaustilanteissa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun periaatteiden mukaisesti pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea.

Henkilö havainnoi ja käyttää olemuskieltä ja eleilmaisua vuorovaikutustilanteissa.

Henkilö

x tarkkailee ja tunnistaa asiakkaiden olemuskieltä ja eleilmaisua
x tulkitsee asiakkaan tutut olemuskielen ja eleilmaisun viestit
x pyytää apua asiakkaan uusien viestien tulkintaan
x tunnistaa omassa viestinnässään käyttämäänsä eleilmaisua

Henkilö käyttää tukiviittomia vuorovaikutustilanteissa ja tukee asiakasta niiden käytössä.

Henkilö

x luo katsekontaktin keskustelukumppaniinsa
x huomioi yleensä visuaalisen esteettömyyden viittoessaan
x käyttää selkeää puhetta viittoessaan
x tuottaa viittomat samanaikaisesti puhutun sanan kanssa
x käyttää puhuessaan tukiviittomia melko selkeästi
x viittoo ja ymmärtää keskeiset jokapäiväisessä elämässä ja työtehtävissä tarvittavat perusviittomat
x viittoo niin, että viittomien rakenneosissa on joskus virheitä ja epätarkkuuksia, jotka eivät kuitenkaan haittaa huomattavasti viestin ymmärtämistä
x valitsee joskus asiayhteyteen soveltumattomia viittomia
x tarvitsee ajoittain tukea viitottavien sanojen valinnassa
x tarvitsee ajoittain muistutusta viittomien aktiivisemmasta käytöstä

Henkilö käyttää viitottua puhetta vuorovaikutustilanteissa ja tukee asiakasta sen käytössä.

Henkilö

- luo katsekontaktin keskustelukumppaniinsa
- huomioi yleensä visuaalisen esteettömyyden viittoessaan
- käyttää viitottua puhetta tavallisimmissa elämäntilanteissa
- tuottaa viittomat samanaikaisesti puhutun sanan kanssa
- käyttää melko selkeää huuliota
- puhuu ja viittoo hitaasti ja katkonaisesti
- tuottaa kokonaisia lauseita viitotulla puheella
- viittoo ja ymmärtää keskeiset jokapäiväisen elämän ja työtehtävissä tarvittavat perusviittomat
- viittoo niin, että viittomien rakenneosissa on joskus virheitä ja epätarkkuuksia
- käyttää huuliota tai sormiaakkosviestintää tilanteissa, joissa ei tiedä sanalle oikeaa viittomaa
- tarvitsee tukea viittomien valinnassa
- käyttää tilankäyttöä, osoituksia ja monisuuntaisia verbaaleja vähän ja niiden käytössä on epäjohdonmukaisuutta
- käyttää sormiaakkosviestintää

Henkilö käyttää asiakkaan tarpeiden mukaisesti esineitä, merkkejä ja kuvia vuorovaikutustilanteissa ja tukee häntä niiden käytössä.

Henkilö

x käyttää esineitä kommunikointitilanteissa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea niiden valinnassa
x käyttää merkkejä kommunikointitilanteissa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea niiden valintaan ja käyttämiseen
x käyttää kuvia tutuissa kommunikointitilanteissa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea niiden valintaan ja käyttämiseen
x selvittää asiakkaan esinein, merkein tai kuvin tuotettujen ilmaisujen merkityksiä
x suunnittelee ja toteuttaa vuorovaikutustilanteen, jossa kommunikoi asiakkaan kanssa hänen käyttämällään keinolla pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea

Henkilö käyttää piirtämistä vuorovaikutustilanteissa puhutun viestimisen tukena.

Henkilö

x käyttää piirtämistä melko sujuvasti tavallisimmissa arjen vuorovaikutustilanteissa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea piirretyn viestin rakentamisessa
x puhuu melko selkeästi piirtäessään
x rakentaa piirretyn viestin niin, että se tukee melko hyvin viestin ymmärtämistä

Henkilö käyttää kirjoittamista ja sormittamista vuorovaikutustilanteissa.

Henkilö

- käyttää tarvittaessa kirjoittamista tukemaan kommunikointia
- tuottaa viestiessään keskeiset käsitteet kirjoittamalla ja pyytää tarvittaessa työryhmältä tukea
- tuottaa kirjoitetun viestin melko selkeästi
- käyttää tarvittaessa sormittamista tukemaan kommunikointia
- tuottaa sormiaakkoset oikein, mutta vielä hitaasti

Henkilö käyttää selkokieltä puheessa ja vuorovaikutuksessa sekä kirjoitettua selkokieltä.

Henkilö

x kirjoittaa selkokieltä pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x puhuu selkeästi ja viestiä yksinkertaistaen asiakkaan tarpeet huomioiden, mutta tarvitsee vielä siinä muistuttamista ja ilmaisun mukauttamiseen tukea

Henkilö käyttää asiakkaan käyttämiä kommunikoinnin apuvälineitä, laitteita ja kommunikointisovelluksia hänen kommunikaationsa ja vuorovaikutuksensa tukemisessa.

Henkilö

x käyttää asiakkaan käyttämää kommunikointilaitetta pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x käyttää asiakkaan mobiililaitteessa olevaa kommunikointiohjelmaa ja -sovellusta pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x käyttää asiakkaan käyttämää symboli- ja työkaluohjelmaa, -sovellusta ja helppokäyttötoimintoa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x käyttää asiakkaan käyttämiä tietokoneen käyttöön liittyviä apuvälineitä ja -ohjelmia pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x käyttää asiakkaalle soveltuvaa osoittamistapaa (osoittaminen sormella, otsatikulla, askeltaminen) pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x huolehtii asiakkaan käyttämän mobiililaitteen tai tietokoneen toimintakunnosta omalla vastuualueellaan pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x avustaa kuulon apuvälineiden käytössä
x huolehtii kuulokojeen toimintakunnosta

Henkilö käyttää kommunikoinnin materiaaleja asiakkaan kommunikaation ja vuorovaikutuksen tukemisessa.

Henkilö

x käyttää kommunikoinnissa asiakkaan tarpeen mukaisesti kuvia, kuvakansioita, kommunikointitauluja, toimintaohjeita, tekstejä tai esineitä, pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x valmistaa kommunikointikeinoon liittyviä materiaaleja työryhmän ohjeen mukaisesti

Henkilö välittää työtehtäviinsä liittyen pienimuotoisia viestejä asiakkaan ja jonkun toisen henkilön välillä arkipäivän tilanteissa.

Henkilö

x välittää lyhyitä viestejä toimien tulkkauksen eettisten periaatteiden mukaisesti

Henkilö toimii kommunikoinnin kuntoutuksen säädösten ja periaatteiden mukaisesti.

Henkilö

x käyttää työssään tietoa keskeisistä kommunikoinnin kuntoutusprosessiin liittyvistä säädöksistä ja periaatteista
x osallistuu kommunikoinnin kuntoutuksen asiantuntijoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön
x havaitsee kommunikointiin liittyviä haasteita pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea

Henkilö ottaa vuorovaikutustilanteissa huomioon yksilöllisesti eri asiakasryhmien kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja muotoja.

Henkilö

x käyttää työssään tietoa puheen motorisia häiriöitä aiheuttavista vammoista, oireyhtymistä ja sairauksista sekä niiden vaikutuksista asiakkaalle pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x käyttää työssään tietoa kielellisen kyvyn häiriöistä aiheuttavista vammoista, oireyhtymistä ja sairauksista sekä niiden vaikutuksista asiakkaalle pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x käyttää työssään tietoa kuulemiseen liittyvistä vammoista, oireyhtymistä ja sairauksista sekä niiden vaikutuksista asiakkaalle pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x käyttää työssään tietoa siitä, miten toimitaan asiakkaan käyttäytyessä ennalta arvaamattomasti pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x kertoo työyhteisössä turvallisuutta uhanneista tilanteista

Henkilö käyttää tietoa kielen ja puheen kehityksen tyypillisistä ja poikkeavista piirteistä vuorovaikutustilanteissa, ohjaamisessa, kielen kehityksen tukemisessa ja edistämisessä.

Henkilö

x käyttää työssään tietoa keskeisistä tyypillisen kielen ja puheen kehityksen vaiheista pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x ottaa toiminnassaan huomioon poikkeavan kielen ja puheen kehityksen piirteitä ja niiden vaikutuksia asiakkaan kommunikointiin pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea

Henkilö kehittää ja ylläpitää omaa ammattitaitoaan.

Henkilö

x tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
x hyödyntää niitä toiminnassaan
x arvioi ammatillista kehittymistään
x asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulle
x ottaa vastaan palautetta
x muuttaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella
x ylläpitää ammatin edellyttämiä tietoja ja taitoja

Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppilaan tai opiskelijan oppimisen ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x työskennellä kasvatus-, ohjaus- ja opetusalan arvoperustan, ammattietiikan, säädösten, ohjaavien asiakirjojen ja toimintaperiaatteiden mukaisesti
x ottaa työssään huomioon oppilaan tai opiskelijan yleiset kehitysvaiheet ja kehityshäiriöt sekä tukee kouluikäisen ja nuoren fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä
x kunnioittaa oppilaiden tai opiskelijoiden moninaisuutta
x ohjata oppilasta tai opiskelijaa selviytymään erilaisissa vuorovaikutustilanteissa viittomakielellä tai hänen käyttämällään puhetta tukevalla, täydentävällä ja korvaavalla kommunikointikeinolla
x tukea oppilaan tai opiskelijan oppimista ja taitojen kehittymistä
x ohjata ja avustaa erityistä ja yksilöllistä tukea tarvitsevaa oppilasta tai opiskelijaa turvallisesti tämän oppimis- ja toimintaympäristössä
x ohjata ja avustaa erityistä ja yksilöllistä tukea erityisesti kommunikoinnissa tarvitsevaa oppilasta tai opiskelijaa oppimis- ja toimintatilanteissa
x huolehtia oppilaan tai opiskelijan turvallisuudesta ja toimii rajoitus-, kiusaamis- ja kriisitilanteissa ja muissa haastavissa tilanteissa säädösten ja oppilaitoksen ohjeiden mukaisesti
x huolehtia oppimisympäristöstä
x toimia yhteistyössä oppilaan tai opiskelijan, hänen huoltajiensa, lähipiirinsä sekä moniammatillisen työryhmän kanssa
x työskennellä huomioiden työturvallisuuden, ergonomian ja työhyvinvoinnin
x arvioida ja kehittää osaamistaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö työskentelee kasvatus-, ohjaus- ja opetusalan arvoperustan, ammattietiikan, säädösten, ohjaavien asiakirjojen ja toimintaperiaatteiden mukaisesti.

Henkilö

x työskentelee noudattaen kasvatus-, ohjaus- ja opetusalan säädöksiä, ohjaavia asiakirjoja ja toimintaperiaatteita pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x noudattaa salassapitovelvollisuutta
x noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x noudattaa oppilaitoksen ohjeita työntekijän viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä
x toimii oppilaitoksen ja ammatin arvojen mukaisesti ja ammattieettisesti kestävällä tavalla pyytäen työryhmältä tukea uusissa tilanteissa
x toimii oppilaan tai opiskelijan itsemääräämisoikeutta, yksityisyyttä ja omatoimisuutta kunnioittaen

Henkilö ottaa työssään huomioon oppilaan tai opiskelijan yleiset kehitysvaiheet ja kehityshäiriöt sekä tukee kouluikäisen ja nuoren fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä.

Henkilö

- havainnoi oppilaan tai opiskelijan kehitysvaiheita kehityksen eri osa-alueilla
- tukee oppilasta tai opiskelijaa hänen kehitysvaiheessaan ja kehityskriiseissään pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- työskentelee huomioiden kehityshäiriöiden ja oppimisvaikeuksien vaikutuksia oppilaaseen tai opiskelijaan ja hänen toimintaansa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- tukee jossain määrin oppilaan tai opiskelijan aktiivista liikkumista ja motoristen taitojen kehittymistä
- tukee jossain määrin oppilaan tai opiskelijan minäkäsityksen ja itsetunnon syntymistä
- tukee jossain määrin oppilaan tai opiskelijan taitoa tulla toimeen toisten kanssa

Henkilö kunnioittaa oppilaiden tai opiskelijoiden moninaisuutta.

Henkilö

x toimii työssään oppilaiden tai opiskelijoiden moninaisuuden huomioiden
x kohtaa asiallisesti erilaisista taustoista tulevia oppilaita tai opiskelijoita
x kannustaa oppilasta tai opiskelijaa arvostamaan omaa ja muiden kieltä ja kulttuuria
x tukee jossain määrin oppilaan tai opiskelijan kaksi- ja monikielisyyttä sekä identiteetin ja itsetunnon kehittymistä hänen käyttämissään kielissä
x tukee jossain määrin viittomakielisen oppilaan tai opiskelijan viittomakielisen identiteetin syntymistä, tietoisuutta omasta kulttuuristaan ja viittomakielisestä yhteisöstä
x kannustaa viittomakielistä oppilasta tai opiskelijaa käyttämään viittomakieltä

Henkilö ohjaa oppilasta tai opiskelijaa selviytymään erilaisissa vuorovaikutustilanteissa viittomakielellä tai hänen käyttämällään puhetta tukevalla, täydentävällä ja korvaavalla kommunikointikeinolla.

Henkilö

- käyttää viittomakieltä tai puhetta tukevaa, täydentävää ja korvaavaa kommunikointikeinoa oppilaan tai opiskelijan kanssa
- mukauttaa jossain määrin omaa ilmaisuaan oppilaan tai opiskelijan kommunikointitaitoja vastaavaksi tukien hänen mahdollisuuttaan ilmaista itseään
- huolehtii, että oppilas tai opiskelija selviytyy vuorovaikutustilanteissa

Henkilö tukee oppilaan tai opiskelijan oppimista ja taitojen kehittymistä.

Henkilö

x tukee oppilasta tai opiskelijaa oppimisprosessin vaiheita tunnistaen
x toimii kannustavasti oppimistilanteissa ja arjen muissa tilanteissa
x huolehtii työrauhasta yhden oppilaan tai opiskelijan osalta
x tukee oppilaan tai opiskelijan omatoimisuutta
x huolehtii jonkin verran, että oppilas tai opiskelija oppii ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, tehtävistään ja toiminnastaan
x antaa palautetta oppilaalle tai opiskelijalle joissakin tilanteissa
x huolehtii, että oppilas tai opiskelija keskittyy tehtäviin ja toimintoihin
x toimii luotettavasti
x kannustaa jossain määrin oppilasta tai opiskelijaa toimimaan yhdessä muiden kanssa

Henkilö ohjaa ja avustaa erityistä ja yksilöllistä tukea tarvitsevaa oppilasta tai opiskelijaa turvallisesti tämän oppimis- ja toimintaympäristössä.

Henkilö

x toimii tuntien oppilaan tai opiskelijan oppimis- ja toimintaympäristöä ja tehtävänsä siellä
x toimii tuntien pääpiirteissään oppilaan tai opiskelijan oppimis- ja toimintaympäristössä tapahtuvan opetuksen rakenteita, tavoitteita, sisältöjä ja toteuttamistapoja
x toimii ohjaamis- ja avustamistehtävässä omalla vastuualueellaan valtakunnallisten ja paikallisten opetus- ja toimintasuunnitelmien, ohjeiden ja suositusten mukaisesti pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x ohjaa ja avustaa oppilasta tai opiskelijaa turvallisesti ja hänen oppimistavoitteitaan huomioiden työryhmän ohjeiden mukaisesti

Henkilö ohjaa ja avustaa erityistä ja yksilöllistä tukea erityisesti kommunikoinnissa tarvitsevaa oppilasta tai opiskelijaa oppimis- ja toimintatilanteissa.

Henkilö

x toimii erityistä ja yksilöllistä tukea tarvitsevan oppilaan tai opiskelijan oppimisen tukena tuntien oppimisen tavoitteisiin ja sisältöihin liittyviä periaatteita pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x huolehtii oppilaan tai opiskelijan oppimisesta ja selviytymisestä oppimistilanteissa häneen liittyvien tavoitteiden ja moniammatillisessa työryhmässä sovittujen periaatteiden mukaisesti pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- huolehtii oppilaan tai opiskelijan selviytymisestä muussa oppilaitoksen toiminnassa yhdessä sovittujen periaatteiden mukaisesti
x ohjaa oppimista ja opiskelua opettajan kanssa sovittujen periaatteiden mukaisesti hänen tuellaan
x ohjaa oppilasta tai opiskelijaa huolehtimaan itsestään ja oppimaan puhtauteen, ruokailuun, pukeutumiseen ja kulkemiseen liittyviä arjen taitoja ohjeiden mukaisesti
x ohjaa oppilasta tai opiskelijaa selviytymään taukojen ja siirtymätilanteiden aikana ohjeiden mukaisesti
x toimii niin, että tukea tarvitsevan oppilaan tai opiskelijan itseluottamus vahvistuu
x ohjaa oppimista havainnollisesti ja toiminnallisesti pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x ohjaa oppimista leikin, pelien, mielikuvituksen ja tarinallisuuden keinoin, mutta tarvitsee tässä tukea menetelmän valintaan
x ohjaa oppilasta tai opiskelijaa tietotekniikan käytössä ja teknologian mahdollisuuksien hyödyntämisessä

Henkilö huolehtii oppilaan tai opiskelijan turvallisuudesta ja toimii rajoitus-, kiusaamis- ja kriisitilanteissa ja muissa haastavissa tilanteissa säädösten ja oppilaitoksen ohjeiden mukaisesti.

Henkilö

- huolehtii oppilaan tai opiskelijan turvallisuudesta jokapäiväisissä tilanteissa
- toimii oppilaitoksen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti rajoitus-, kiusaamis- ja kriisitilanteissa sekä muissa haastavissa tilanteissa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- toimii tuntien oppilaitoksen turvakäytännöt
- toimii tuntien, milloin, mitä ja miten rajoitustoimenpiteitä voi käyttää oppilaitosympäristössä
- toimii tuntien omat oikeutensa ja velvollisuutensa kiusaamis- ja kriisitilanteissa ja muissa haastavissa tilanteissa
- tuo esille havaitsemansa uhan
- tuo esille havaitsemansa turvallisuutta ja hyvinvointia vaarantavan tilanteen
- puuttuu epäasialliseen käytökseen

Henkilö huolehtii oppimisympäristöstä.

Henkilö

x huolehtii että oppimis- ja toimintaympäristö on fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallinen moniammatillisen työryhmän ohjeiden mukaisesti pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- tuntee toimintaympäristön lääkehoitosuunnitelman ja toimii sen mukaisesti
x hallitsee EA1-tasoiset taidot
x huomioi oppilaiden tai opiskelijoiden erityisruokavaliot
x huolehtii, että toimintavälineet ovat kunnossa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x huolehtii, että materiaalit ovat kunnossa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x huolehtii, että tilat ovat esteettömät työryhmässä ohjeistetulla tavalla
x huolehtii tilojen siisteydestä
x käyttää tiloja ohjeiden mukaan
x tuntee kestävän kehityksen periaatteita ja toimii niiden mukaisesti pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x huolehtii osaltaan työrauhasta ohjeiden mukaisesti

Henkilö toimii yhteistyössä oppilaan tai opiskelijan, hänen huoltajiensa, lähipiirinsä sekä moniammatillisen työryhmän kanssa.

Henkilö

x toimii oppilaitoksessa määriteltyjen yhteistyöperiaatteiden mukaisesti pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x toimii oppilaan tai opiskelijan omia valintoja kunnioittaen ja niitä huomioiden
x toimii oppilaan tai opiskelijan huoltajien ja lähipiirin valintoja kunnioittaen
x osallistuu moniammatillisen työryhmän toimintaan
x toimii opettajien antamien ohjeiden mukaisesti ja yhteistyössä muun opetus- ja oppilas- tai opiskelijahuoltohenkilön kanssa
x toimii työyhteisössä sovittujen periaatteiden mukaisesti
x hoitaa sovitut tehtävät ohjeiden mukaan

Henkilö työskentelee huomioiden työturvallisuuden, ergonomian ja työhyvinvoinnin.

Henkilö

x noudattaa työturvallisuusohjeita
x huolehtii omasta turvallisuudestaan oppilaan tai opiskelijan käyttäytyessä ennalta arvaamattomasti
x muuttaa kehotuksesta työssään toimintatapaansa ergonomisemmaksi
x käyttää useimmiten ergonomisesti oikeita työasentoja ja liikkeitä työskentelynsä eri vaiheissa, mutta tarvitsee tässä ajoittain muistuttamista
x käyttää avustamisen apuvälineitä pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x huomioi avustettavan tarpeita ja ergonomiaa
x huomioi avustaessaan hygieniaan liittyviä asioita
x huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan ja ehkäisee tartuntatautien leviämistä omalta osaltaan
x pitää huolta omasta toiminta- ja työkyvystään
x ylläpitää osaltaan hyvää työilmapiiriä

Henkilö arvioi ja kehittää osaamistaan.

Henkilö

x tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
x hyödyntää joissakin tilanteissa vahvuuksiaan toiminnassaan
x arvioi ammatillista kehittymistään
x asettaa joitakin tavoitteita ammatilliselle kasvulle
x ottaa vastaan palautetta
x muuttaa jonkin verran toimintaansa saamansa palautteen perusteella
x ylläpitää ammatin edellyttämiä tietoja ja taitoja