PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.
Liiketoiminnan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Liiketoiminnan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-5162-2021 |
Koulutukset | Liiketoiminnan perustutkinto |
Tutkintonimikkeet | Merkonomi |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846211/tiedot |
Organisaatio
Kuhmon kaupunki
Toimintayksikkö
Kuhmon Helluntaiseurakunta/ Lähetyksen kirpputori, Kainuuntie 93, 88900 KUHMO
Yhteyshenkilöt
Pentti Ahtonen, Esihenkilö, 050 3036 794,
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.kuhmonhelluntaisrk.net/kirpputori/
Oppimisympäristö tunnistettu
28.03.2023
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Tiina Suoranta, Kouluttaja, Edukai Oy, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti julkaistu
30.03.2023
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Lähetyksen kirpputorilta voit tehdä löydön jos toisenkin. Kirpputorilla on hyvä valikoima vaatteita, jalkineet, astioita, lasten tarvikkeita, huonekaluja ja sisustustarvikkeita.
Kirpputorille otetaan vastaan lahjoituksena hyväkuntoista puhdasta vaatetavaraa ja monenlaisia muitakin tavaroita, huonekaluja ym.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toiminnassa toteutuvat Liiketoiminnan perustutkinnon tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät tehtävät.
Käytännön työtehtävät:
Lahjoitetut tavarat lajitellaan myyntiin sekä osa UFF:lle, myyntiin tulevien tavaroiden kunto ja laatu arvioidaan sekä hinnoitellaan, tavarat viedään esille myyntipaikoille, hyllyjen somistaminen, asiakaspalvelu, myynti kassalla, tavaroiden järjestelyä, tilojen siivous, päivätilityksen tekeminen eli kassan laskeminen.
Toiminnan erityispiirteitä
Ottaa huomioon yhdistyksen arvot ja käyttäytyy niiden mukaisesti.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Aukioloajat
ma klo 10 - 16
ti klo 10 - 16
ke klo 10 - 16
to klo 10 - 16
pe klo 10 - 16
la klo 10 - 13
su suljettu
Kirpputorilta löytyvät Liiketoiminnan perustutkinnon mukaiset laitteet: Kassakone, tietokone
Henkilöstöresurssit
1 hlö
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 2
Referenssit
Muuta
Tämä oppimisympäristön tunnistamisraportti on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille. Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022 – 31.12.2023.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaspalvelu- Tuloksellinen toiminta
x Työyhteisössä toimiminen
Valinnaiset tutkinnon osat I
- Asiakkuuksien hoitaminen- Finanssipalvelut
- Henkilöstön tukipalvelut
- Kirjanpito
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Kirjastopalveluissa toimiminen
- Laskutus ja reskontra
- Logistiikkapalvelut
- Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
x Myynti
- Palkanlaskenta
- Palvelumuotoilu
- Projektissa toimiminen
- Tapahtumatuotanto
- Tilinpäätöskirjaukset
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Valinnaiset tutkinnon osat II
- Huippuosaajana toimiminenx Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Asiakaspalvelu
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x palvella sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan
x edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta.
Henkilö
x hankkii tietoa organisaation asiakasryhmistä
x ymmärtää asiakaslähtöisyyden toimintamallin omassa organisaatiossaan
x ymmärtää organisaation palvelukonseptin
x valmistautuu palvelutilanteisiin
x tunnistaa oman työtehtävänsä merkityksen palvelukonseptin osana
Henkilö palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan.
Henkilö
x kertoo omasta suoriutumisestaan palvelutilanteissa
x huomioi työssään asiakastietoihin liittyvät säädökset ja ohjeet
Henkilö edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Henkilö
x ottaa huomioon myönteisen asiakaskokemuksen merkityksen omassa työssään
x hoitaa jälkitoimet ohjeiden mukaisesti
Työyhteisössä toimiminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toimia työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa
x arvioida omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita
x verkostoitua ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa
- viestiä työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Osaamisen arviointi
Henkilö toimii työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä.
Henkilö
x selvittää työsuhteen ehdot ja työelämän pelisäännöt ja toimii niiden mukaisesti
x noudattaa oman työyhteisönsä toimintatapoja
x tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
Henkilö toimii työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa.
Henkilö
x toimii työyhteisössä sujuvassa vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
x osallistuu avoimesti työyhteisön keskustelu- ja neuvottelutilanteisiin
x ylläpitää omaa hyvinvointiaan työssä
x toimii työssään eettisesti sekä työturvallisuus- ja tietoturvaohjeiden mukaisesti noudattaen vaitiolovelvollisuusohjeita
Henkilö arvioi omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita.
Henkilö
x osallistuu palautekeskusteluun
Henkilö verkostoituu ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa.
Henkilö
- valitsee työhönsä sopivan sosiaalisen viestintäkanavan ja luo itselleen ammatillisen profiilin
- osallistuu jonkun työhönsä liittyvän verkoston toimintaan
Henkilö viestii työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Henkilö
- käyttää työnsä kannalta keskeisiä tietojärjestelmiä ja työvälineohjelmia
- käsittelee ja tuottaa ohjattuna organisaation ohjeistuksen mukaisia asiakirjoja
Myynti
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
- kontaktoida asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet
x tarjota ja myydä asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja
x hoitaa jälkitoimet.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti.
Henkilö
x tuntee tuotteiden ja tuoteryhmien sijainnin
- tuntee myynti- ja lisämyyntitavoitteet sekä tuotteiden saatavuudet työryhmän jäsenenä
- selvittää sopivat käyttöyhteystuotteet ohjeiden mukaan
x osallistuu palvelupisteen valmisteluun myyntiä varten huomioiden myyvän esillepanon
x käyttää toimintaympäristönsä myynnin järjestelmiä, mutta saa ajoittain ohjausta
x tuntee olennaiset myyntiä koskevat säädökset ja sopimukset sekä yrityskohtaiset ohjeet ja noudattaa niitä työssään
Henkilö kontaktoi asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet.
Henkilö
- kartoittaa asiakkaan tarpeita
Henkilö tarjoaa ja myy asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja.
Henkilö
x ottaa huomioon ajankohtaiset kampanja- ja sesonkituotteet
x tuntee ostamiseen ja kaupan päättämiseen vaikuttavia tekijöitä
x tarjoaa asiakkaan tarpeeseen sopivan tuotteen tai palvelun
- tuntee tilaus- ja toimitusprosessin
Henkilö hoitaa jälkitoimet.
Henkilö
x osallistuu reklamaation käsittelyyn
x tekee sovitut ja ohjeistuksen mukaiset jälkitoimet tavanomaisissa palvelutilanteissa
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen